FSPM har 5 nya projekt som startar år 2015 och sträcker sig ända till 2017. Vissa fortsätter med med nytt fokus tillsammans med gamla samarbetspartners och vissa är helt nya. Här kan du kan du bekanta dig med projekten.
Burundi
Anti-drog projekt / Drug Abuse Youth Reintegration Project
FSPM har redan sedan 2009 genom ett projekt varit aktiv i Burundi. Målet med projektet har varit att återvändande flyktingar ska bli fullt återintegrerade i samhället. Målet har också varit att möjliggöra tillgången till grundläggande hälsovård i området samt att skapa bättre utkomstmöjligheter genom t.ex. tvåltillverkning och genom att utbilda sömmerskor. Från och med den nya projektperioden har focus ytterligare lagts på att hjälpa den del av återvändande flyktingar som kämpar med drogmissbruk.
Under de två konflikter som drabbade Burundi 1972 och mellan 1993 och 2005 flydde en halv miljon människor landet. Andra samlades i flyktingläger inom landet. Idag skickas tusentals personer tillbaka till Burundi från grannländerna. De återvändande flyktingarna saknar ofta yrkeskunskaper och har svårt att få jobb, de som bott i flyktingläger har ofta blivit beroende av andra. Många lever i stor fattigdom och börjar använda droger och blir därmed mer utsatta för sjukdomar. Många är i behov av utbildning eller yrkesträning för att kunna ta sig ur fattigdomen. Myndigheterna i landet arbetar med integrering av återvändande flyktingar men saknar konkreta åtgärder för att hjälpa drogmissbrukare.
Målet med det nya projektet är att hjälpa drogmissbrukare, med fokus på återvändande flyktingar, att integreras i samhället. Man har som mål att under projektperioden hjälpa ca 300 drogmissbrukare att få jobb och leva ett normalt liv.
Under året ska ca 60 personer som använder droger erbjudas olika sorters yrkesträning och utbildning, så att de sedan ska kunna arbeta med mattvävning, bakning eller murning. Utbildningen kommer att genomföras i ett center som redan finns men som behöver rustas upp. Projektet köper in cement, dörrar och fönster och står för kostnaden för expertbyggarbetskraft och målning. Den lokala kyrkan bidrar genom att samla in övrigt byggmaterial, såsom tegelstenar, timmer pålar etc. Träningen görs av personer med erfarenhet av att ge utbildning till drogberoende personer. De personer som fått utbildning kommer att delas in i grupper för att tillsammans jobba med inkomstgenererande verksamheter.
Efter att projektstödet avslutas kommer den lokala kyrkan och de lokala myndigheterna att ha ansvaret för träningscentret där man kommer att fortsätta utbilda drogmissbrukare. Deltagarna i kurserna ska själva bidra med en liten summa för upprätthållandet av centret.
Etiopien
Hiyaw Tesfa Media Academy
Som fortsättning på det projektplanerings-/medieprojekt som fanns med i förra perioden startas nu det egentliga projektet. Målet med planeringsprojektet var att skapa kontakter och lära känna nyckelpersoner för potentiella samarbetsorganisationer samt samla idéer och göra bedömning om förutsättningar för genomförande av projekt. Det fanns flera alternativ till samarbetspartners i Etiopien och slutligen år 2012 hittades en samarbetspartner som man kunde arbeta vidare med.
Media i Etiopien är begränsad och myndigheterna styr de flesta mediekanaler, det finns endast några få kommersiella aktörer. Många journalister har liten eller ingen utbildning vilket leder till låg kvalité på de program som sänds samt brott mot etiska principer inom media. Det är svårt för det civila samhället att göra sin röst hörd och därmed delta i demokratiska processer men det breda utbudet av media och det ökande användandet av internet har lett till att människor blivit mer medvetna och vill på ett konstruktivt sätt bidra till utvecklingen av samhället.
Målet för projektet är att erbjuda en utbildning av god kvalité som leder till att fler media-producenter har en god grund för sitt arbete både kunskapsmässigt och etiskt. Det långsiktiga målet är att skapa positiv förändring i samhället i form av demokratiska processer och opartisk media.
Genom projektet kommer man att utveckla och erbjuda en 23 veckors ”certifikatkurs” för blivande radio- och tv-producenter. Kursen består till 50 % av teori och till 50 % av praktik. Kursen som är 23 veckor lång kommer att startas 2015 för uppskattningsvis 15 elever. Under året kommer man att välja ut och hyra lokaler för utbildningen. Man kommer att ta del av kursmaterial från Habari Maalum College i Tanzania och översätta och anpassa den till den etiopiska kontexten. Nytt kursmaterial kommer också att arbetas fram vid behov. Under året kommer man att anställa lärare och marknadsföra utbildningen samt kommer nödvändig utrustning att inskaffas.
I framtiden ska kursen finansieras med hjälp av kursavgiften och eventuellt andra lokala inkomstkällor, t.ex. kan medieutrustningen kan användas för kommersiellt arbete som kan ge en inkomst. De studerande som gått igenom kursen blir ett välbehövligt tillskott av utbildade medieproducenter i landet och utbildningen ger dem också personligen bättre möjligheter till arbete.
Tanzania
Gatubarn i Dodoma
I Tanzanias huvudstad Dodoma har myndigheterna identifierat ca 500 gatubarn. De utgör en mycket marginaliserad grupp. Arbetslöshet, familjesplittring, fattigdom och HIV/Aids är orsaker till att många barn lever på gatan. De har ofta blivit utnyttjade, misslyckats i skolan, förlorat sina föräldrar och måste utstå grupptryck. På gatan hamnar de ofta i kriminalitet och blir utsatta för våld av polis, vuxna eller rivaliserande gäng. Vissa blir även indragna i prostitution och riskerar att få HIV/Aids. Deras drömmar och potential kränks vilket leder till hopplöshet och dåligt självförtroende. Ofta känner varken de själva eller vuxna till deras rättigheter och samhället tar inte tillräckligt ansvar för gatubarnen.
Målet är att göra föräldralösa barn och gatubarns problem, erfarenhet, behov och önskemål kända i samhället så att samhället i sin tur kan ta ansvar för barnen och möta deras behov gällande bl.a. mat, kläder och boende.
Under året kommer man att identifiera intressenterna för projektet och arrangera möten med dem. Möten kommer att arrangeras för att skapa medvetenhet kring gatubarns och föräldralösa barns rättigheter, behov, potential och utmaningar. Man kommer också att starta en stödgrupp för den klubb som man senare kommer att starta. Klubben kommer att vara en mötesplats där föräldralösa barn och gatubarn kan träffas och leka och sporta, lära känna varandra och diskutera sina rättigheter och andra angelägenheter. Man kommer att identifiera gatubarn och föräldralösa barn som behöver hjälp genom projektet.
I början kommer fokus att ligga på att skapa strukturer för projektet och medvetandegöra intressenter om gatubarns och föräldralösa barns situation. De kommande åren kommer man att utöka arbetet till att konkret hjälpa barnen med det de behöver, t.ex. boende, kläder, mat och utbildning. Projektets lokaler kommer ibland att hyras ut för att skapa en inkomst till verksamheten
Tanzania
Främjande av funktions-hindrade barns rättigheter
På grund av myter och stereotyper begränsas många funktionshindrade barn både inom familjen och i samhället i Tanzania. Ofta hålls de isolerade från samhället, de får inte gå i skola och har svårt att få jobb. Deras behov prioriteras inte och därför lever många ett liv beroende av andra vilket leder till en börda för fattiga familjer. Största orsakerna till detta är brist på kunskap och medvetenhet om orsaker och effekter av funktionshinder, och myndigheternas riktlinjer och resurser för att hjälpa funktionshindrade personer är inte tillräckliga.
Målet med projektet är att medvetandegöra det lokala samhället i Kagera regionen i Tanzania om funktionshindrade barns rättigheter och genom det bidra till en förbättrad livssituation och välmående för funktionshindrade barn i fattiga familjer.
Projektpersonalen kommer under året att besöka ett arbete som samarbetsorganisationen driver för funktionshindrade personer i en annan del av landet för att lära sig mer om hur man kan arbeta med och för funktionshindrade. Workshopar och seminarier ska ordnas med olika parter (lokala myndigheter, religiösa ledare, NGOs, byledare) för att skapa samarbeten kring arbetet för funktionshindrade. Man kommer också att trycka upp informationsmaterial för skolbarn om frågor rörande funktionshinder. År 2015 är projektets första år och därför sker en hel del förberedande arbete under året. Under de följande åren kommer man dock att rikta in sig på mer aktivt arbete för att medvetandegöra människor i byarna och skolbarn om funktionshindrades rättigheter m.m. Projektet kommer under det första året att rikta in sig på 40 byar och under de följande åren kommer man att besöka fler byar.
Förhoppningen är att verksamheten ska bli självgående efter projektstödets slut genom att de lokala myndigheterna integrerar aktiviteter och stöd till funktionshindrade barn i sina årliga utvecklingsplaner.
Laos
Utbildning för funktionshindrade
Arbetet i Laos startades ursprungligen 2004 för att erbjuda unga laotier en modern IT-utbildning. Quest College har också haft ett särskilt fokus på att ge fysiskt handikappade både IT-utbildning och hantverkskurser i avsikt att förbättra deras utkomstmöjligheter. Fysiskt handikappade ges möjlighet till fri utbildning genom stipendier (ca 10 % av studerande).
Skolan Quest College har tidigare fått understöd för att skolan ska kunna bli självgående, vilket den nu är. Behovet av att ge specifikt stöd till funktionshindrade studerande på skolan identifierades och därmed startades projektet. Många funktionshindrade i Laos lider av en hopplöshet eller pessimism eftersom de ofta är fattiga och eftersom samhället inte möter deras behov. Ofta är de beroende av sina familjer. Därför behöver de motiveras och uppmuntras för att ge hopp till dem.
Målet för projektet är att stärka funktionshindrades situation i samhället i Laos genom att erbjuda dem utbildning och yrkeskunskap, så att de lättare kan få jobb och kunna försörja sig själva, samt att minska på fattigdomen bland målgruppen och deras familjer.
Genom projektet erbjuds stipendium och annat stöd till funktionshindrade så att de kan gå IT-utbildningen på Quest College. Efter utbildningen har de mycket lättare att få jobb och även möjlighet att starta ett eget företag. 2015 kommer 20-30 studerande med funktionshinder att inleda sina 3-åriga studier vid Quest College.
Hjälpen till de funktionshindrade ska på sikt leda till högre självförtroende och ge dem kapacitet att genom sin kunskap om IT hjälpa andra, speciellt andra funktionshindrade personer. Efter utbildningen behöver de inte längre vara beroende av sin familj utan kan istället hjälpa till att försörja familjen. Efter en treårsperiod förväntas skolan ha hittat sätt att själva finansiera de funktionshindrade elevernas skolgång.