I den tredje kvartalsrapporten för året kan vi läsa om hur projektet framskridit i Tanzania. Sårbara barn och ungdomar får nytt hopp och möjligheter. Projektet riktar sig till barn och ungdomar med funktionshinder, föräldralösa och gatubarn, barn och ungdomar med nedsatt syn, familjer, samhällen, myndigheter och organisationer i Tanzania. Projektet fortsätter identifiera olika ansvarsbärare och träffar dem för att planera hur vi kan befrämja barnens rättigheter. Nedan kan du läsa mer om resultatet, rapporten är skriven av vår projekt koordinator Grace Sameji.
Ökad kunskap och kompetens om livskunskaper, läs- och skrivkunnighet och yrkeskunskaper
Det har varit ett betydande positivt resultat under denna produktion. Följande är aktiviteter som utförts under detta kvartal:
Bedöma utbildningsbehoven barn och ungdomar för korrekt utbildningsplacering
Under detta kvartal kunde tvåhundrasextiotvå skolbarn, varav hundratrettiosju flickor och hundratjugofem pojkar identifieras i Arusha, Dodoma och Biharamulo. De är barn som är i behov av att förbättra deras möjligheter att gå i skola, vilket kan betyda att uppfylla de krav som finns hos myndigheterna och barn som behöver en sjukförsäkring. Dessutom identifierades åtta ungdomar, vara fyra män och fyra kvinnor, i Arusha som ungdomar i behov av talangutveckling och yrkesutbildning.
Utveckla de identifierade talangerna/behoven hos barnen
Tre ungdomar, varav en pojke och två flickor var inskrivna i kursen för musikinspelning och i skräddarutbildningen i Dodoma. Dessutom fanns trettiotvå ungdomar, varav sex pojkar och tjugosex flickor, inskrivna i kurserna i matlagning, skrädderi, jordbruk och miljöfrågor i Biharamulo.
Förutom det stöddes andra ungdomar som var inskrivna under föregående kvartal inom mekanik, kosmetika och skönhet, skrädderi, snickeri och apotek med bussbiljetter, studieavgifter och andra grundläggande behov.
Under tredje kvartalet 2022 har barnen och ungdomarna fått ökade kunskaper om livskunskaper, läskunnighet och yrkesutbildning. Antalet förmånstagare har ökat med 270 personer.
Grundläggande rättigheter och grundläggande behov hos barnen främjas, respekteras och skyddas
I projektet har man gjort aktiviteter som främjar de grundläggande behov och rättigheter som barnen och ungdomarna har och vilka resulterar i respekt av deras rättigheter.
Man har gjort andra skolbarn medvetna om de utsatta barnens behov och rättigheter. Detta har gjorts genom seminarier som behandlat diskriminering. Seminarier är genomförda för tretusenåttahundranittioåtta studerande vid sju institutioner, varav två secondary och fem elementary skolor i Arusha och Biharamulo.
Skapa medvetenhet till föräldrar / vårdnadshavare för att göra dem mer ansvariga för tillhandahållandet av utbildnings- och hälsorättigheter för barnen
I Arusha, Dodoma och Biharamulo har man gjort fyrahundraarton föräldrar, varav trehundrasextioåtta kvinnor och femtio män, medvetna om barnens rättigheter
Bygga upp kapacitet genom utbildning i entreprenörskap och/eller stödja ungdomar/familjer utifrån deras bedömda grundläggande behov
I Biharamulo har trettiotvå ungdomar fått utbildning, varav fem har fått startstöd i form av symaskiner.
Fyrtio föräldrar i Dodoma hade entreprenörsseminar på tvåltillverkning och fem grupper om sex föräldrar grundades och påbörjade inkomstgenererande aktiviteter.
Sju lärare och tjugoåtta föräldrar till barn med funktionshinder i regionerna Themi, Longido och Patandi i Arusha; Ikungi i Manyara, Mweleni och Moshi secondary skola i Kilimanjaro blev medvetandegjorda angående vård av barnen och inkomstgenererande aktiviteter.
Aktivitet 4: Ge stöd till utbildning och hälso- och sjukvård till CYWD och OSC
Det totala antalet of 445 CWD och OSC stöddes med skolkrav (skoluniforms, övningsböcker, specialbord, punktskrift paper) i Arusha, Dodoma och Biharamulo (102 av 133 CYWVI i Arusha stöddes endast med toalettartiklar).
Två grundskolor med sammanlagt tvåhundraen elever i Biharamulo besöktes och stöddes med sportutrustning för att förbättra idrotts- och speltalanger.
Totalt fyrahundra föräldralösa barn samt gatubarn fick sjukförsäkring i Dodoma-komponenten.
Genomför skol- och hembesök för att se deras framsteg och familjens deltagande i sina barns skolgång.
Skolor, yrkesutbildningar och familjer besöktes för att bedöma framstegen för barnen och ungdomarna i alla komponenter. I Dodoma och Biharamulo besöks familjer varje vecka.
Tre skolor med totalt 74 barn och ungdomar med nedsatt synförmåga besöktes för bedömning av framstegen och för att identifiera barnen och ungdomarna, nämligen Patandi , Mweleni och Moshi secondary school i Arusha komponenten.
Uppföljning och bedömning av deras ekonomiska och framsteg
Både fysisk och digital kommunikation under uppföljningar gjordes till ungdomar med funktionsnedsättningar och familjer av barn och ungdomar med funktionsnedsättning och gatubarn i Arusha och andra komponenter.
Tre sångare av totalt sju, fem ungdomar med nedsatt syn som föder upp fjäderfä i Kilimanjaro och tre undromar med nedsatt syn i Manyara som säljer drycker, skräddarsyr och säljer kosmetika besöktes.
Digitala uppföljningar gjordes till 42 familjer med barn med nedsatt syn, åtta ledare för verksamheten för ungdomar med nedsatt syn stöddes med kapital för privata småföretag medan de övervakade en grupp på 53 ungdomar ned synnedsättning som fördelades kapital för tvåltillverkning i Dar es salaam; sex ungdomar med nedsatt syn driver upp fjäderfä i Kilimanjaro och lärare i åtta skolor i alla områden av Arusha Component.
Gemenskapens engagemang, deltagande och ändrade praxis för barnens och ungdomarnas grundläggande behov och rättigheter
Det har funnits ett betydande samhällsengagemang som har lett till ökat samhällsdeltagande och förändrade metoder för grundläggande behov och rättigheter för barnen och ungdomarna.
Formulera och underlätta driften barnens-rättighetsklubbar och skapa medvetenhet om deras grundläggande behov och rättigheter för att göra dem mer ansvariga för att göra anspråk på uppfyllelse
Barnklubben som finns i Dodoma fyrahundra föräldralösa barn och gatubarn stöddes för de skulle kunna fortsätta att träffas två gånger per månad. I klubben spelade barnen tillsammans sportspel, åt tillsammans och lärde sig på olika lektioner såsom miljöfrågor, hälsofrågor, samt för ungdomar entreprenörskap.
I Arusha deltog sex klubbar för barn med nedsatt syn för att öka kunskapen om deras rättigheter och behov.
Genomför strategiska partnerskapsmöten med regeringen och andra intressenter för att förbättra partnerskapet i projektaktiviteter.
Förnyelse- och förberedelseprocessen för sjukförsäkring och identifiering av nya förmånstagare gjordes med gott samarbete mellan lokala myndigheter.
Utveckling av partnerskap med barn verksamheten som finns inom Compassion organisationen; således stödja barn med nedsatt synförmåga i deras egna program i Arusha-regionen.
Trettiosex personer inkluderande lärare, vårdnadshavare och kyrkoledare hade stött barn med nedsatt synförmåga med toalettartiklar, bussbiljetter, skoluniformer, boende under ledigheter och nära uppföljning inom Arusha-komponenten.
Lärare har spelat en viktig roll som en bro mellan projektet och barnen med funktionshinder tillsammans med sina föräldrar. På grund av deras goda samarbetsvilja var det lättare att införa barnen till en närliggande skola.
FPCT:s förmåga att förespråka barnens grundläggande behov och rättigheter
Det har skett en betydande ökning av kapaciteten hos partnern, FPCT, att förespråka grundläggande behov och rättigheter för barnen.
Genomför horisontella inlärningsmöten med projektkoordinatorerna och annan personal för att dela kunskap och erfarenheter.
Både ledningsmöten och kommittéer har hållits med projektpersonal och kommitté-medlemmar på komponent- och nationsnivå för att utvärdera, planera och granska projektaktiviteterna.
Varje komponent fortsätter att utveckla och förbättra hållbarhetsplaner: Dodoma-komponenten ser över sitt Talent Development Center, Biharamulo förbättrar och underhåller kaffeplantagen. Medan Arusha utvecklar konceptet att integrera lokalsamhället, regeringen och FPCT-kyrkan för att på ett hållbart sätt stödja barn och ungdomar med nedsatt syn.
Totalt trettiofyra, vara tjugonio manliga och fem kvinnliga, FPCT-ledare deltog i en workshop för kyrkoledare från olika distrikt i Arusha.
FSPM verksamhetsledare (Maria Prost) och projektledare (Oskar Sjöberg) besökte projektaktiviteter och hade tid med projektpersonal, kommittémedlemmar och stödmottagare i augusti 2022.
Projektet besöktes också av projektkoordinator för Tubeho neza projektet från Burundi Mr Frederic Nkunzimana. Samordnaren besökte några projektområden i Arusha-komponenten efter att ha fått kort information om Maisha Bora-projektet.
Positiva aspekter
Projektverksamhetens inverkan har varit positiv för samhället när det gäller att uppfylla barnens och ungdomarnas rättigheter och behov. Barnen och ungdomarnahar blivit mer målinriktade och känner till sina rättigheter.
Enastående prestationer av några barn och ungdomar i skolan, sport och andra talanger har visat man tänkt fel kring kapaciteten hos barn och ungdomar med funktionhinder samt gatubarn. Detta leder till mindre diskriminering och bättre förståelse för “vi är desamma men inte lika”.
5. Livshistorier
John är en av ungdomarna med nedsatt syn som stöds i hans entreprenörskap med fjäderfähållning. Han har börjat ro på sig själv och planerar att skaffa en inkubator för att driva upp kycklingar. Vid besöket av projektpersonalen hade han sålt några kycklingar och hade fortfarande 22 höns och tillräckligt med ägg.
Vad kan du göra?
Vi kan alla vara med och stöda dessa barn och ungdomar genom projektet. Vi kan göra det genom att betala in en engångssumma eller genom att komma med som en fadder. Inom Maisha bora får du välja om du stöder de synskadade barnen i Arusha, de funktionsnedsatta barnen i Biharamulo eller gatubarnen i Dodoma.